Uwaga! Ta strona używa plików cookies i podobnych techonologii (kliknij aby poznać politykę plików Cookies)
Akceptuj i zamknij
data: 14.07.2011 r. Reklamacje
 Reklamacje Najczęstsze problemy konsumentów

Buty i ubrania, sprzęt RTV i AGD, usługi telekomunikacyjne, finansowe, remontowo-budowlane – z tym mamy najwięcej problemów konsumenckich.

 

W 2008 roku – ponad 300 tys., w 2009 – prawie 350 tys., w 2010 – ponad 386 tys. – tyle skarg wpływało do rzeczników konsumentów.

 

Nadal sztandarowym przykładem towaru, który reklamujemy, bo się psuje, są buty. No właśnie – reklamacja – rzadko wiedzą o niej nie tylko konsumenci; również sprzedawcy są nieświadomi przepisów chroniących słabszych uczestników rynku. Rzecznicy konsumentów interweniowali na przykład, kiedy sklep odrzucał reklamację, powołując się na opinię własnych rzeczoznawców albo nie przestrzegał czternastodniowego terminu na jej rozpatrzenie. Zdarzało się też, że sprzedawca uzależniał otrzymanie odpowiedzi od osobistej wizyty konsumenta w sklepie. Niejednokrotnie sprzedawca odrzucał reklamację zepsutych butów, obwiniając za wadę samego konsumenta.

 

O tym, że coraz więcej kupujemy przez internet świadczy rosnąca liczba problemów z zakupami online. Kłopoty pojawiają się także, kiedy kupujemy poza lokalem, czyli na różnego rodzaju pokazach, prezentacjach w trakcie wycieczek, na przykład do miejsc kultu religijnego, podczas pobytu w sanatoriach lub na wczasach. Liczba takich skarg wzrosła z ponad 18 tys. w 2009 roku do blisko 25 tys. rok później. Problemy dotyczyły niezrozumiałych wzorców umów, braku informacji o prawie do odstąpienia od kontraktu w ciągu 10 dni, braku regulaminu e-sprzedawcy. Zdarzały się także przypadki fałszowania podpisów na umowach czy niewysłania zamówionego towaru.

 

Wady telefonów komórkowych kupionych w promocji, uruchomienie dodatkowej usługi niezgodnie z umową, przerwy w dostępie do internetu, zawyżone rachunki – to tylko niektóre problemy dotyczące usług telekomunikacyjnych. W zeszłym roku rzecznicy udzielili 37 330 porad związanych z telekomunikacją.

 

Inne najczęstsze interwencje to: W przypadku usług budowlanych (16 103 porady) – brak zawarcia umowy w formie pisemnej, odmowa przyjęcia reklamacji, używanie materiałów niskiej jakości, opóźnienia, żądanie zapłaty wyższej ceny niż umówiona. W przypadku usług turystycznych (8 225 porad) – gorszy standard zakwaterowania i środka transportu, niekorzystna zmiana programu wycieczki, niska jakość wyżywienia, skrócenie imprezy.

 

W ciągu trzech lat wzrosła liczba skarg dotycząca usług finansowych – z ponad 15 tys. w 2008 roku do niemal 22 tys. w roku 2010. W zeszłym roku najwięcej ich było w województwach małopolskim i mazowieckim, najmniej w lubelskim. Dotyczyły między innymi trudności w zrozumieniu umów kredytów hipotecznych, działalności firm windykacyjnych, którym sprzedano dług kredytobiorcy, uzyskaniu potwierdzenia rozliczenia spłaty kredytu, błędnego naliczenia opłat, problemów z wydostaniem się z tzw. spirali długów. Przykład? Do rzecznika konsumentów w Rypinie zgłosiła się starsza konsumentka z niską rentą. Instytucje finansowe przyznały tej pani 23 różne obciążenia na kwotę 80 tys. zł. Po odliczeniu kwot na spłatę rat konsumentka musi utrzymać się z sumy 300 zł miesięcznie. Dzięki interwencji rzecznika z Rypina udało się racjonalnie rozłożyć płatności, a instytucje skończyły z agresywnymi działaniami windykacyjnymi.

 

W przypadku sporu konsument–przedsiębiorca z reguły bez interwencji rzecznika słabsza strona nie może wyegzekwować przysługujących jej praw. Rzecznicy konsumentów bardzo często występują do przedsiębiorców z wezwaniami w celu wyjaśnienia okoliczności i polubownego rozpatrzenia sporu. W ubiegłym roku korzystali z tej możliwości ponad 60 tys. razy. Najczęściej w przypadku umów sprzedaży – ponad 28 tys. – interweniując między innymi w przypadku odmowy uznania roszczeń po upływie sześciu miesięcy od daty zakupu obuwia. Większość tych interwencji zakończyła się zgodnie z oczekiwaniami konsumentów. 

data: 06.04.2022 r. Duża akcja wycofywania słodyczy przed Wielkanocą
 Duża akcja wycofywania słodyczy przed Wielkanocą Jajka z niespodzianką wycofywane ze sklepów. Powód? Salmonella Kinder Surprise, Kinder Niespodzianka Maxi, Kinder Schokobons, Kinder Maxi Mix Peluche – określone partie tych słodyczy są wycofywane ze sklepów w Polsce i innych krajach Europy. Akcja wycofywania jest związana z ponad 100 przypadkami zakażenia Salmonellą.   Epidemia salmonellozy objęła już ponad 100 osób w różnych krajach Europy. Wszyscy więcej
data: 04.04.2022 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Salmonellę w hamburgerze popularnej marki W hamburgerze drobiowym wykryto bakterie Salmonella. Spożycie zanieczyszczonego produktu może spowodować zatrucie pokarmowe. Sprawdź, o jaki produkt chodzi.   Jak podaje GIS, w wyniku działań urzędowych Państwowa Inspekcja Sanitarna wykryła bakterie Salmonella Enteritidis w następującym produkcie:   “Hamburger drobiowy classic” marki Morliny. Zanieczyszczenie więcej
data: 16.02.2022 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …popularne batony z toksyczną substancją W popularnych batonach wykryto składnik zanieczyszczony szkodliwym tlenkiem etylenu. Tych batonów nie kupuj i koniecznie sprawdź, czy nie masz ich w domu!   Jak poinformował Główny Inspektor Sanitarny, w batonach dostępnych w sklepach wykryto tlenek etylenu w jednym z surowców, który wykorzystano do produkcji. Chodzi o niektóre partie batonów Bakalland o nazwie BA!lans Baton Waniliowe Cappucino o wadze 38 g. więcej
data: 10.12.2021 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …niebezpieczną toksynę w paście warzywnej W paście warzywnej, która trafiła do sklepów,  wykryto bardzo niebezpieczną dla zdrowia i życia ludzi toksynę botulinową oraz bakterię Clostridium botulinum, czyli jad kiełbasiany. Sprawdź, czy nie masz zanieczyszczonej pasty w domu.   Jak poinformował Główny Inspektorat Sanitarny, w wyniku postępowania wyjaśniającego związanego z zatruciem więcej
data: 04.07.2021 r. Plastik
 Plastik Pożegnanie z plastikiem? Właśnie weszła w życie unijna dyrektywa zakazująca używania popularnych plastikowych produktów, które najbardziej zaśmiecają plaże i morza. Jednak w Polsce nadal będą sprzedawane.   3 lipca wielu Europejczyków pożegnało się z następującymi jednorazowymi produktami z tworzyw sztucznych:   - patyczkami higienicznymi
- sztućcami więcej
data: 04.08.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Listerię wykrytą w wędlinach W mielonce tyrolskiej marki Kraina Wędlin z Biedronki wykryto bakterię Listeria monocytogenes. Sprawdź, która partia wędlin jest skażona i co może grozić po jej zjedzeniu.   W wyniku działań urzędowych Inspekcji Weterynaryjnej w jednej partii mielonki tyrolskiej Kraina Wędlin wykryto bakterie Listeria monocytogenes.   „Spożycie więcej
data: 16.07.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …fasolkę w nieszczelnych puszkach! Dwa rodzaje fasolki w puszkach popularnej marki są wycofywane ze sklepów w Polsce. Powód? Brak hermetycznego zamknięcia. Może to stanowić zagrożenie dla zdrowia konsumentów.   Ze względu na niewłaściwą jakość opakowania producent podjął decyzję o wycofaniu całych partii dwóch produktów, które mogły zostać dotknięte więcej
data: 19.06.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Salmonellę w popularnym sezamie Bakterie Salmonella wykryto w próbce sezamu Kresto. Jego spożycie może spowodować zatrucie pokarmowe. Sprawdź, czy nie masz zanieczyszczonej partii sezamu w domu.   Bakterie w sezamie Kresto wykryła Państwowa Inspekcja Sanitarna w trakcie kontroli. Zbadano pięć próbek. Salmonella Amsterdam i Salmonella Livingstone znajdowały się w jednej z nich. Chodzi więcej
data: 24.04.2020 r. Uwaga na…
 Uwaga na… …Olej z przekroczoną normą Olej z ryżu 100% marki MI’RA zawiera zbyt dużo szkodliwych dla zdrowia estrów glicydowych oraz estrów 3-monochloropropanodiolu (3-MCPD).   Badania oleju przeprowadziła Państwowa Inspekcja Sanitarna. Ich wyniki stwierdziły przekroczenie najwyższego dopuszczalnego poziomu estrów glicydowych (2332 ± 676 μg/kg) oraz estry 3-monochloropropanodiolu więcej